Uwaga na niedobory witamin zimą!

0
144
Niedobory witamin zimą

Hipowitaminoza to stan, w którym organizmowi brakuje podstawowych witamin do sprawnego funkcjonowania. Dzieje się to głównie w okresie jesienno-zimowym ze względu na ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców, a także niski poziom dobroczynnego promieniowania UV. Skutki takiego stanu są bardzo szkodliwe dla organizmu – sprawdź dlaczego i jak temu zapobiec?

Jakich witamin brakuje nam zimą?

Witaminą, której brakuje nam najbardziej w okresie jesienno-zimowym jest przede wszystkim witamina D, do której wytwarzania potrzebne jest słońce. Niestety, żyjąc na takiej wysokości geograficznej promienie słoneczne, które do nas docierają w okresie od października do kwietnia, są niewystarczające. Niedobór witaminy D prowadzi do częstych infekcji i osłabienia organizmu, a także bóli kostno-mięśniowych, chorób przyzębia czy zapalenia spojówek, a w konsekwencji długotrwałego niedoboru do demineralizacji kości, cukrzycy oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Oprócz witaminy D, zimą często brakuje nam także witamin z grupy B, E czy C. Pierwsze z wymienionych sprzyjają naszemu układowi nerwowemu – chronią przed stresem, a także wspomagają pracę układu odpornościowego. Witamina E z kolei pomaga nam utrzymać skórę w dobrej kondycji mimo ciągłego przebywania w ogrzewanych pomieszczeniach. Blada cera, ogólne osłabienie, spadek koncentracji i częste infekcje – to z kolei skutki niedoboru witaminy C.

Niedobór witamin zimą – jak z tym walczyć?

Najważniejsze jest uzupełnienie jadłospisu o świeże warzywa i owoce, które w swoim składzie posiadają to, czego trzeba naszym organizmom. Z racji ich małej dostępności o tej porze roku, śmiało można sięgać po produkty mrożone, które są niewiele mniej bogate w składniki odżywcze co świeże produkty. Rozsądne jest również regularne spożywanie ryb, które dostarczą witamin E i D. Dieta w okresie zimowym powinna zawierać również wszelkiego rodzaju kasze, które dostarczą witamin z grupy B oraz kiszonki – te z kolei zapewnią nam solidną porcję witaminy C.

Aby mieć pewność, że dzienne zapotrzebowanie na wszelkie witaminy zostało zaspokojone, warto wspomagać się suplementami, szczególnie D3 oraz B12. Na rynku znaleźć można wiele produktów, jednak ważne jest, aby wybrać ten z największą dawką. Z drugiej strony trzeba też pamiętać, że nie można przesadzić – hiperwitaminoza jest równie groźna i niesie za sobą negatywne skutki dla organizmu.

Wbrew pozorom pilnowanie odpowiedniej ilości witamin w organizmie nie jest tak trudne. Wystarczy dostosować się do kilku zasad, aby cieszyć się uzupełnionym zapotrzebowaniem każdego dnia, nawet w ciężkim okresie jesienno-zimowym. Dzięki temu problemy takie jak słabe samopoczucie, uczucie zmęczenia i brak motywacji nie będą nam już przeszkadzać.

borbis

BRAK KOMENTARZY