Jak skutecznie hartować organizm jesienią i zimą?

0
1137
nabieranie odporności

Jesień i zima to pory roku, podczas których pogoda nie rozpieszcza. Duże wahania temperatur pomiędzy rankiem a popołudniem, wiatr, deszcz i śnieg to warunki atmosferyczne, które sprzyjają złemu samopoczuciu oraz przeziębieniom. Jest jednak sposób, aby zapobiec nieprzyjemnym infekcjom – wystarczy hartować swój organizm.

Hartowanie – sposób na podwyższenie odporności organizmu

Hartowanie to cały szereg działań polegający na zwiększeniu wytrzymałości organizmu na zmienne warunki panujące na zewnątrz. Jest to naturalna metoda wzmacniania odporności, której działanie zostało już niejednokrotnie potwierdzone. W dużej mierze polega na oswajaniu ciała z zimnem, dzięki któremu gospodarowanie ciepłem ulega zmianie, a naturalna stymulacja ciała odżywa. Hartowanie jest również doskonałym sposobem na poprawę wydolności. Chyba każdy zna kilka takich osób, które bez względu na pogodę za oknem czują się bardzo dobrze. Tegoroczna jesień i zima to najwyższy czas na to, aby przestać im zazdrościć i zacząć działać. Kto wie, może brak kaszlu, kataru i złego samopoczucia w ich przypadku to zasługa hartowania organizmu?

Jak hartować organizm jesienią i zimą?

Sposobów na hartowanie organizmu jest kilka, natomiast większość z nich opiera się niestety na nieprzyjemnych praktykach. Efekty płynące z takich działań są jednak zdecydowanie warte poświęceń. Jednym ze zdecydowanie najchętniej wybieranych patentów jest uprawianie aktywności fizycznej na zimnym powietrzu – mogą to być nawet długie, jesienne lub zimowe spacery. Podczas nich warto wybrać nieco lżejsze ubranie. W procesie zwiększania odporności szalenie przydatna okazuje się być zimna woda. Bardzo znanym sposobem jest moczenie w niej stóp – należy zacząć od kilkudziesięciu sekund dziennie i stopniowo wydłużać czas. Równie często wybieraną strategią jest codzienny prysznic opierający się na naprzemiennej zmianie temperatury wody. Dzięki takiej praktyce, poza zwiększeniem odporności na zimno, ma miejsce również poprawa krążenia i uelastycznienie skóry. Bardziej doświadczone osoby mogą zdecydować się na morsowanie. Do swoich nawyków warto dołączyć także możliwie jak najczęstsze chodzenie boso po zimnym podłożu. Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje również witamin i minerałów, dlatego jednym ze sposobów na hartowanie jest dieta i suplementacja. Jesienią i zimą w jadłospisie nie może zabraknąć owoców, warzyw, ryb, miodu i czosnku.

Korzyści dla zdrowia wynikające z hartowania organizmu

Korzyści dla zdrowia wynikających z hartowania jest bardzo wiele. Ciało uczy się odpowiednio reagować na temperatury i zaczyna bronić się przed nagłymi zmianami temperatur, które z roku na rok stają się coraz bardziej drastyczne. Organizm dzięki takim praktykom jest odporny na duże dzienne i tygodniowe amplitudy temperatur. Poza mniejszym narażeniem na wiszące w powietrzu choroby, osoba zahartowana ma również lepszą kondycję, a jej skóra wolniej się starzeje. Ogromną zaletą hartowania jest także fakt, iż takie zabiegi są odpowiednie dla osób w każdym wieku.

Hartowanie organizmu powinno odbywać się stopniowo i regularnie – tylko w taki sposób przyniesie pozytywne skutki i nie zaszkodzi. Choć z początku może się wydawać bardzo nieprzyjemne, to efekty są oszałamiające – jeśli spróbujesz, to właśnie Ty będziesz jedną z tych osób, które prawie nigdy nie chorują. Warto mieć jednak na uwadze przeciwwskazania do tego typu działań – wśród nich wyróżnia się między innymi choroby wieńcowe, niedowagę i problemy reumatyczne.

borbis

BRAK KOMENTARZY