Dlaczego po obiedzie zwiększa się ochota na słodycze?

0
302
apetyt na słodycze

Większość z osób zna z autopsji sytuację, w której to zaraz po zjedzeniu obiadu nachodzi ochota na słodycze. Dlaczego chęć na zjedzenie deseru jest tak duża?

Zwiększony apetyt na słodycze po obiedzie – z czego wynika?

Jednym z najczęściej występujących powodów, dla których po obiedzie ma miejsce zwiększone łaknienie na słodkie są nawyki. Wiele osób wynosi to ze swojego domu rodzinnego – tradycja związana z jedzeniem deseru zaraz po obiedzie w wielu rodzinach jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Przyzwyczajenie nie jest jednak jedyną przyczyną, z powodu której tak wiele osób ma ten problem. W wielu przypadkach to nieregularne spożywanie posiłków wywołuje zwiększony apetyt na słodycze. Zbyt długie przerwy pomiędzy śniadaniem, obiadem, a kolacją oraz jedzenie dużych porcji na raz prowadzi do sytuacji, w której poziom cukru we krwi się obniża, a apetyt na słodkie – zaostrza. Współcześnie spożywane posiłki bardzo często charakteryzują się również zbyt wysokim indeksem glikemicznym, które działają tak samo, jak te nieregularne – powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie jej spadek. Braki, które są przez to odczuwane pragnie się jak najszybciej zaspokoić kawałkiem czekolady lub ciasta. Apetyt na te konkretne produkty żywnościowe może być wzmożony również przez pewne jednostki chorobowe – jedną z nich jest insulinooporność, której objawem jest między innymi przewlekłe zmęczenie. Brak snu lub ciągła ochota na drzemkę sama w sobie również może być przyczyną wzmożonego apetytu. W ekstremalnych przypadkach powodem jest uzależnienie od cukru.

Możesz z tym walczyć!

Walka z tym niezdrowym nawykiem jest możliwa, natomiast jak to zwykle bywa – nie jest zbyt prosta. To nie znaczy, że nie warto rozpoczynać tego procesu – ograniczenie słodyczy może przynieść bowiem całą masę korzyści. Pierwszym krokiem powinno być przeanalizowanie swojej diety pod kątem składników odżywczych, które się w niej znajdują. Sposób odżywiania większości osób opiera się głównie na węglowodanach – z tego też powodu tak często występuje u nich problem związany z podjadaniem słodyczy między posiłkami. Apetyt na słodycze wzrasta po zjedzeniu posiłku ze zbyt małą ilością tłuszczów i białka – należy je więc jak najszybciej wprowadzić do diety w zdrowej formie. Niezwykle pomocne okazuje się również regularne spożywanie posiłków. Najlepszym sposobem na ograniczenie podjadania w ciągu dnia jest jedzenie niewielkich porcji co 3-4 godziny. Ilość spożywanej czekolady, batonów i ciast należy zmniejszać stopniowo, w kryzysowych sytuacjach zastępując je owocami. “Rzucanie się na głęboką wodę” jest w tym przypadku niewskazane, ponieważ bardzo szybko może zniechęcić do dalszych działań. Pomocne może okazać się również picie dużej ilości wody w ciągu dnia oraz dodawanie do posiłków przypraw, które są znane jako zmniejszające łaknienie na słodkie – wśród nich wymienia się między innymi cynamon, chilli, imbir, kardamon i goździki.

Zjedzenie słodkiego raz na jakiś czas nie jest niczym złym. Problem pojawia się wtedy, gdy każdy obiad musi zostać zwieńczony sporym deserem, a podjadanie słodyczy w ciągu dnia zaczyna mieć swoje odzwierciedlenie w wyglądzie i samopoczuciu. Podjęcie wyżej wymienionych kroków pozwoli na pozbycie się tego niezdrowego nawyku i udowodnienie samemu sobie, że obiad bez deseru ma sens!

borbis

BRAK KOMENTARZY