Bądź gotów na sezon chorobowy!

0
951
sezon chorobowy

Gdziekolwiek jesteś, wokół Ciebie wszyscy kaszlą i kichają? Początek jesieni niestety co roku oznacza to samo – start sezonu przeziębień i infekcji. Znajomość tajników walki z jesiennymi chorobami może jednak pomóc Ci ich uniknąć.

Na co chorujemy jesienią

Ten okres w roku nieprzypadkowo nazywany jest sezonem chorobowym – to właśnie na początku jesieni najwięcej chorujemy, ponieważ pogoda jest jeszcze bardzo zmienna, co okazuje się bardzo zdradzieckie dla naszego zdrowia. Najczęściej atakuje nas zwykłe przeziębienie – kaszlemy i zużywamy kilogramy chusteczek higienicznych. Jeżeli bagatelizujemy chorobę, może ona przerodzić się w grypę – wówczas przeziębieniu zaczyna towarzyszyć gorączka, bóle i dreszcze. O tej porze roku nietrudno również o grypę żołądkową, ponieważ tzw. jelitówka wywoływana jest norowirusami, które najbardziej aktywne są w miesiącach jesiennych i zimowych. Kiedy drastycznie spada temperatura powietrza, część z nas, zwłaszcza dzieci, skarży się również na ból ucha, który laryngolog diagnozuje jako ostre zapalenie. Nierzadko jesień przynosi ze sobą również zapalenie oskrzeli. Co istotne, wszystkie choroby wymagają leczenia i pozostania w domu – nie tylko, żeby nie pogorszyć swojego stanu, ale też by nie zarazić kolegów z pracy czy szkoły.

Jak uniknąć choroby

W dbaniu o odporność najważniejsza jest dieta – musisz pilnować, by była bogata we wszystkie witaminy i minerały. W zimnych porach roku należy dziennie jeść co najmniej dwa ciepłe posiłki, które rozgrzeją organizm. Pamiętaj, aby spożywać dużo produktów bogatych w witaminę C odpowiedzialną za wzmocnienie odporności. Pij zatem sok z porzeczki i cytrusów, jedz brokuły, paprykę czerwoną lub kiszoną kapustę. W Twojej diecie powinno znaleźć się też dużo cynku i selenu, które znajdziesz w rybach morskich, produktach zbożowych i roślinach strączkowych. Jeśli trudno zachować Ci taką różnorodność posiłków, wspomóż się suplementami wspomagającymi odporność, które w swym składzie powinny zawierać takie składniki jak tran, kwasy Omega-3 i witamina C. Dbając o swoje zdrowie, staraj się również nie przebywać długo w towarzystwie przeziębionych osób – z pewnością zrozumieją Twoje obawy i nie będą mieli Ci tego za złe. Wiele badań wykazało, że duży wpływ na odporność ma aktywność fizyczna – osoby regularnie uprawiające sport rzadziej chorują na przeziębienie i inne sezonowe choroby. Musisz pamiętać również, aby się wysypiać, ponieważ bezsenność ma negatywny wpływ na odporność oraz, co istotne, myć ręce po każdym powrocie do domu.

Jak sprawnie zwalczyć chorobę

Aby szybko wyjść z choroby, musisz zachować przede wszystkim zdrowy rozsądek. Nie bierz kilku lekarstw na raz, bo możesz sobie jeszcze bardziej zaszkodzić. Przy gorączce przede wszystkim zbij temperaturę – weź lek przeciwgorączkowy. Z chorobą nie wychodź z domu – nic jest ważniejsze od Twojego zdrowia. Męczy Cię mokry kaszel? Weź lek, który umożliwia wykrztuszenie, na przykład syrop – ale nie stosuj go przed snem. Pamiętaj, aby podczas choroby przyjmować bardzo dużo płynów – tracisz je podczas gorączki i grypy żołądkowej. Jednak nie pij zimnej wody, która jedynie podrażni gardło. Do wody w temperaturze 50 stopni Celsjusza dodaj łyżeczkę miodu i plaster cytryny – ta temperatura umożliwia rozpuszczenie miodu, ale jednocześnie nie zabija jego funkcji antybakteryjnych. Aby poprawić swoje samopoczucie w chorobie, weź ciepły prysznic, wywietrz sypialnię i zmień pościel – w ten sposób pozbędziesz się bakterii i zarazków, które zalegają w pomieszczeniu i na Tobie. Choć domowe sposoby rzeczywiście bywają skuteczne i nieinwazyjne, to jeśli choroba długo nie odpuszcza, wizyta u lekarza będzie konieczna.

O tej porze roku powinniśmy wyposażyć spiżarnie i lodówki w rozgrzewające produkty, domowe apteczki w leki przeciwgorączkowe i witaminy, a garderoby w ciepłe swetry i szaliki. Wystarczy odpowiednio o siebie zadbać zgodnie z powyższymi radami, a jesień wcale nie musi oznaczać, że spędzimy ją w łóżku z gorączką.

hiperpharm

BRAK KOMENTARZY